Rumahku Syurgaku

Hari ini, hari yang sunguh ceria, cuacanya cerah, tiada lagi tompokan awan hitam yang ‘mengandung’ titisan air hujan, mentari panas memancarkan cahayanya, kemungkinan banjir dah berkahir di negeri Pantai Timur ni, tapi tiada siapa yang tahu, segala-galanya adalah berjalan mengikut Qada’ dan Qadar-Nya. Apapun, kita sebagai hamba, terimalah seadanya. Tiada siapa yang dapat meramalkan apakah akan berlaku seterusnya. Semuanya dalam pengetahuan Allah Yang Maha Luas.

Aku….hari ni, tidak ada apa-apa perancangan. Kalau diikutkan, banyak perkara yang perlu diselesaikan. Tetapi tak tahu, yang mana satu perlu didahulukan. Ketidakpastian ini adalah bertitik tolak daripada perkaitan antara satu sama lain….Tapi yang menjadi kesimpulannya ialah, sekarang ini, aku tengah fikirkan tentang RUMAH.

Pernahkah anda semua terfikir tentang rumah? Yang dimaksudkan dengan rumah di sini ialah rumah kediaman. Maklum sajalah, sekarang ni aku bukannya bujang lagi, sudah memiliki sebuah keluarga yang terdiri daripada 3 ahli, dan insyallah, panjang umur murah rezeki, sorang lagi ahli bakal menyusul pertengahan Mac tahun depan (2010). Jadi, memang aku perlukan sebuah rumah untuk berlindung daripada panas dan hujan serta daripada perkara-perkara yang memudaratkan.

Takkanlah selamanya ingin menyewa. Hujung pangkalnya, perlu juga miliki sebuah rumah untuk tujuan yang disebutkan di atas tadi. Hari ini, RUMAH menjadi keperluan asas kepada bukan saja aku, malah orang lain yang juga memilki keluarga sepertiku.

Insyaallah, akan bersambung pada siri akan datang…aku akan cuba luahkan di ruangan yang ringkas ini untuk tatapan ‘puak-puak kito’….Wassalam…

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Daun Sintang

Daun Sintang (Sambungan)

Selamat Kembali